تعمیر آبگرمکن دیواری

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری

ساختمان آبگرمکن های دیواری

آب گرمکن های دیواری از اجزای اصلی زیر ساخته شده است:
۱ــ کلاهک تعدیل
۲ــ رویه دستگاه
۳ــ مبدل گرمایی
۴ــ مجموعه مشعل
۵ــ مجموعه رگولاتور گاز
۶ــ مجموعه رگولاتور آب
۷ــ صفحه پشتی آب گرم کن

۱- کلاهک تعدیل

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری
کلاهک تعدیل آبگرمکن

کلاهک تعدیل از ورق فولادی گالوانیزه ساخته شده است. کلاهک در بالاترین قسمت آبگرمکن بالای مبدل گرمایی قرار دارد. توسط دو عدد پیچ خودکار به صورت کشویی بر روی صفحه پشتی نصب می شود. و با دوعدد گیره فنری به مبدل گرمایی دستگاه بسته می شود. قسمت بالایی مبدل داخل کلاهک تعدیل قرارمی گیرد. کلاهک تعدیل ازقسمت میانی محصولات احتراق و از قسمت کناری هوا را به داخل دودکش هدایت می کند. این عمل موجب می شود که سرعت مکش دودکش کم شود و راندمان آن افزایش یابد و در صورت پس زدن دودکش شعله خاموش نشود.

۲- رویه آبگرمکن

رویه آبگرمکن از ورق فولادی با پوشش رنگ کوره ای ساخته شده است. و بر روی آن محلی تعبیه شده است که از آن شعله شمعک دستگاه به طور کامل دیده می شود.

ضمناً دسته ای بر روی رویه جهت روشن و خاموش کردن دستگاه و تنظیم شعله در نظر گرفته شده است.

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری

۳ـ مبدل گرمایی

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری
مبدل گرمایی آبگرمکن دیواری

مبدل گرمایی شامل یک کویل مسی و تعداد زیادی پره (فین ) مـی باشد. پره ها سطح تبادل گـرمایی را افزایش می دهند و موجب افزایش انتقال گرما می شوند. مبدل گرمایی دارای یک لوله ورودی با سردنده ۱/۲ اینچ و یک لوله خروجی با سر دنده ۱/۲ اینچ می باشد. آب سرد پس از گذشتن از رگولاتور آب وارد مبدل گرمایی می شود. پس از گرم شدن از مبدل خارج شده به سیستم لوله کشی آب گرم مصرفی وارد می شود.
مبدل از بالا در زیر کلاهک تعدیل قرار دارد و توسط دو گیره فنری به کلاهک تعدیل وصل می گردد. و از پایین به مجموعه رگولاتور و لوله آب گرم متصل می شود.

در موقع باز و بسته کردن مبدل بایستی سردنده ۱/۲ اینچ را به وسیله آچار مناسب گرفته سپس مهره را باز یا بسته می کنیم. در غیر این صورت لوله دوپهن می شود.

جهت تعمیر و سرویس آبگرمکن دیواری با الوسرویسکار شهریار تماس بگیرید.

۴- مجموعه مشعل

الف) مشعل

مشعل(برنر) آبگرمکن

عملکرد مشعل به طریقی است که گاز خروجی از نازل ها وارد شیپوره مشعل می شود و چون سرعت خروجی گاز از دهانه نازل زیاد است، لذا مکش زیادی در دهانه شیپوره مشعل تولید می کند. این مکش باعث میشود هوا به داخل شیپوره مکیده شود و در این حالت مخلوط هوا و گاز، سوخت مناسب برای احتراق کامل را تولید می کند. مسیر گاز در مشعل به صورتی طراحی شده است که فشار مناسب و یکسان در تمام نازلها تأمین گردد.

ب) ترموکوپل

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری
ترموکوپل

هرگاه دو فلز غیر هم جنس مانند مس و روی را به یکدیگر اتصال دهیم یک ترموکوپل ایجاد می شود.

حال اگر محل اتصال دو فلز را توسط شعله ای گرم کنیم بین دو سر دیگر ترموکوپل ولتاژی حدود ۲۰ میلی ولت تولید می شود. که توانایی تحریک سیم پیچ و باز کردن شیر مغناطیسی وسایل گازسوز را در مدت ۲۰ ثانیه دارد.

ج) شمعک

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری
شمعک آبگرمکن

شمعک در آبگرمکن دائما روشن است تا به محض باز شدن مسیر گاز، مشعل را روشن کند. در بدنه رگولاتور گاز منفذی برای رساندن گاز به شمعک وجود دارد. گاز خروجی از این منفذ توسط لوله ای به نازل شمعک رسانیده می شود. در سر راه منفذ شمعک در رگوالتور، یک صافی برای جلوگیری از ورود ذرات احتمالی پیش بینی شده است.

د ) شیر مغناطیسی

شیر مغناطیسی مسیر عبور گاز به مجموعه پیلوت و مشعل اصلی را باز یا بسته می کند. مهمترین نقش آن بستن مسیر عبور گاز در صورت خاموشی شمعک می باشد.

شیر مغناطیسی به نوعی از شیر گفته میشود که عامل بازکننده مسیر جریان آن نیروی آهنربایی یا مغناطیسی باشد. از این نوع شیرها تقریباً در تمام وسایل گاز سوز برای باز و بسته کردن مسیر گاز استفاده می کنند.
وقتی شعله شمعک ترموکوپل را گرم می کند جریان الکتریکی ضعیفی حدود ۲۰ میلی ولت تولید می شود. جریان الکتریکی در سیم پیچ هسته آهنی آن را آهنربا کرده میله و صفحه فلزی واشردار متصل به محور را جذب میکند و شیر مغناطیسی‌ باز می شود و مسیر عبور گاز را باز می کند تا زمانی که شعله روشن است شیر مغناطیسی باز است و به محض خاموش شدن شعله شمعک، جریان الکتریسیته قطع شده و نیروی فنر باعث می شود تا شیر مسیر گاز را ببندد.

۳۰ تا ۳۵ ثانیه طول میکشد تا دریچه گاز بسته شود.

و) فندک

برخی از کريستالها مانند کوارتز در اثر ضربه و یا فشار جریان الکتریسیته ایجاد می کنند به اثر فشار برای تولید الکتریسیته، اثر پیزوالکتریک می گویند. پیزو یک کلمه یونانی به معنای فشار است. از این خاصیت در فندکهای وسایل گازسوز از جمله آبگرمکن گازسوز دیواری استفاده می شود.

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری

۵- مجموعه رگولاتور گاز

رگولاتور گاز

ورود گاز به آبگرمکن از طریق رگولاتور گاز صورت می گیرد. همچنین کار باز و بسته کردن مجراهای گاز و میزان رسیدن گاز جهت اشتعال (در مشعل اصلی و شمعک) از طریق این مجموعه انجام می شود.
رگولاتور گاز از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

الف) بدنه

ب) رابط چندراهه

الف) بدنه رگولاتور گاز: این قطعه در سمت چپ رابط چند راهه قرار گرفته (از دید روبرو) و با مجموعه قطعاتی که بر روی آن قرار می گیرد گاز را از ورودی به رابط چندراهه هدایت می نماید.

ب) رابط چند راهه: در سمت”چپ رگولاتور آب قرار گرفته است. گاز پس از عبور از شیر مغناطیسی و مجموعه شیرگاز به این قطعه وارد شده، پس ازعبور از مجموعه سوپاپ اصلی گاز به چند راهه مشعل هدایت می گردد. در مکان اتصال رابط چند راهه به بدنه رگولاتور اورینگی برای گازبندی وجود دارد.

۶- مجموعه رگولاتور آب

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری
رگولاتور آب

طرز کار رگولاتور آبگرمکن شمعک دار


آب سرد ورودی به دستگاه پس از عبور از شیر توپی از صافی می گذرد. صافی آب از ورود ذرات شن و ماسه و سایر مواد جامد در آب به داخل دستگاه جلوگیری می نماید. آب سرد پس از ورود به محفظه رگولاتور آب از طریق جداره و سوراخ میانی ساق سوپاپ وارد محفظه زیر دیافراگم می شود . و آنجا را پر می کند. مسیرهای خروج آب از زیر دیافراگم عبارت اند از: شیپوره، شیر تنظیم دما و سوراخ کف رگولاتور که به شیپوره، مربوط است.


قسمتی از آب ورودی به شیپوره، از طریق سوراخ گلوگاه آن وارد شیر احتراق آهسته شده و از آنجا به محفظه بالای دیافراگم می رود. چون محفظه بالای دیافراگم مسیر خروجی ندارد، لذا همواره در آنجا مخلوط آب و هوا وجود خواهد داشت. در صورت باز شدن شیر آب گرم مصرفی فشار بالای دیافراگم کاهش می یابد. در نتیجه باعث میشود که دیافراگم به سمت بالا فشار بیاورد. و نیروی حاصله ازآن از طریق میله سوپاپ به سوپاپ گاز وارد شده و فنر را فشرده نموده و مسير خروج گاز را باز نگه دارد. طبيعی است كه در صورت قطع جريان آب فشار پایین و بالای دیافراگم مساوی می شود و دیافراگم به حالت عادی خود باز خواهد گشت. و سوپاپ اصلی گاز مسیر گاز را می بندد.

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری


شیر احتراق آهسته یک شیر یک طرفه است. و لذا فقط اجازه می دهد که آب از طریق گلوگاه شیپوره به بالای دیافراگم جریان داشته و مسیر بازگشت آب از بالای دیافراگم به پایین را تقریباً می بندد. هوای حبس شده در بالای آب موجود در بالای دیافراگم که نقش ضربه گیر را دارد همواره در آنجا حبس می شود.


اگر این شیر نباشد محفظه بالای دیافراگم پر از آب می شود. و در لحظات باز و بسته کردن شیر آب گرم مصرفی سرعت باز و بسته شدن سوپاپ اصلی گاز زیاد می شود. خروج سریع گاز باعث احتراق سریع شده و خطرناک است. ولی چون هوا به آرامی فشرده می شود، لذا هوای موجود در بالای آب پشت دیافراگم باعث می شود که سوپاپ اصلی گاز به آرامی باز شود و خروج گاز به آهستگی جریان یابد.


چون آب خروجی از گلوگاه شیپوره کم است لذا سوراخ کف رگولاتور آب که به شیپوره مربوط است حداقل آب مصرفی لازم را تأمین می کند. مابقی آب از طریق شیر تنظیم دما با توجه به نیاز تأمین می شود.

تعمیر و عیب یابی آبگرمکن دیواری

۷ـ صفحۀ پشتی دستگاه


اين صفحه برروی دیوار نصب می شود و تمام قسمت های تشکیل دهنده آبگرمکن روی آن قرار می گیرد و جنس آن از ورق فولادی گالوانیزه می باشد. در بالای آن دو عدد سوراخ در طرفین آن ایجاد شده است که توسط دو عدد پیچ سر کج روی دیوار قـرار مـی گیرد و زمانی کـه بخواهند آب گرم کن را بـاز کنند به صورت کشویی آن را به سمت بالا برده و آب گرم کن را جدا می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید